Maak kennis met Bekijk ’t bestuurslid Ron van der Kooij

Maak kennis met Bekijk ’t bestuurslid Ron van der Kooij

Ontwerp zonder titel (4)

Ron van der Kooij (hij/hem) is zijn leven lang actief geweest in het onderwijs, onder andere als docent maatschappijleer, onderwijssocioloog en onderzoeker voor het Ministerie van Onderwijs. De 69-jarige is inmiddels gepensioneerd, maar het onderwijs houdt hem nog steeds bezig, wat mag blijken uit zijn rol als Bekijk ‘t bestuurslid. Wat is zijn belangrijkste bijdrage aan het bestuur? Welk Bekijk ’t project is zijn favoriet? Je leest het in dit interview!

Ron, waarom wilde je bestuurslid worden bij Bekijk ‘t?

“De missie van Bekijk ’t spreekt me heel erg aan. Ik wilde graag meer maatschappelijk bezig zijn en ik vind het waardevol om kunst- en cultuureducatie een zetje te geven. Als bestuurslid hoop ik het werk van Bekijk ’t en zijn medewerkers iets makkelijker te maken. Ik hoef niet de agenda te bepalen, wél vind ik het leuk en belangrijk om te sparren met (Bekijk ’t directeur) Maren. Dat helpt haar handelen en denken verder en ik denk dat ze dat waardeert. Soms botsen we daarin. Ik hou er namelijk ook van om uit te dagen en tegengas te geven.”

Welk Bekijk ’t project is je favoriet (als je moet kiezen)?

Welkom in mijn Buurt. Dat project gaat over gentrificatie in Amsterdam-Noord. Ik ben in de jaren tachtig afgestudeerd op vroegtijdig schoolverlaten en kansenongelijkheid. Daarvoor ben ik in Leiden zogenaamde ‘stadsvernieuwingsbuurten’ ingegaan om jongeren te bevragen over hun leefwereld. Vanaf halverwege de jaren zeventig kwamen daar ‘de gastarbeiders’ te wonen die na ruim tien jaar alweer weggeduwd werden naar de randen van de stad. Jonge, hoogopgeleide gezinnen namen hun plaats in en knapten de huizen op met speciaal daarvoor ingestelde gemeentelijke subsidies. De waarde en de verkoopprijzen van die huizen stegen daarop flink! Toen al speelde gentrificatie een rol, alleen gebruikten we dat woord nog niet. Wat er nu in Amsterdam-Noord gebeurt, is heel erg vergelijkbaar met wat die jongeren in Leiden destijds meemaakten. Dat zijn vergelijkbare processen.”

Tenslotte, wat vind jij een belangrijk onderwerp om het over te hebben in de klas?

“Mediawijsheid. Daar kun je het nooit genoeg hebben! Denk aan het gebruik van AI in de les of aan de aanwezigheid – en het gebruik –  van mobieltjes in de klas. Hoe gaan we daarmee om? Wat vinden we daar eigenlijk van? Ik zou Bekijk ’t weleens willen horen daarover. Het zou fantastisch zijn als we stelling durven te nemen in die discussie!”

Meer weten over onze bestuursleden? Lees dan ook de interviews met Lucelle Comvalius en Najah Aouaki.