Chris Rickets over de podcastlessen van Bekijk ‘t

Chris Rickets over de podcastlessen van Bekijk ‘t

Ontwerp zonder titel

Chris Rickets (zij/haar) is Medewerker Educatie bij Bekijk ’t met een passie voor audio. Bij Bekijk ’t ontwikkelt ze podcastlessen voor het vmbo en het praktijkonderwijs en staat ze als docent voor de klas. Wij spraken Chris over haar ervaringen met het maken van podcasts voor én door jongeren.

Chris, hoe ben je begonnen met het maken van podcasts?

“Ik werk al een aantal jaren voor Young Perspectives. Dat is een stichting die creatieve lessen geeft aan jongeren die in detentie zitten. Tijdens corona mochten die jongeren geen bezoek ontvangen. Dat was heel erg eenzaam voor ze. Om die eenzaamheid te doorbreken zijn we podcasts gaan maken die ze konden beluisteren op hun kamer. Alles wat ik weet over het maken van podcasts heb ik mezelf aangeleerd in die periode.”

Bij Bekijk ’t heb je onlangs een podcastprogramma ontwikkeld voor ’t Cburg College. Kun je ons iets meer vertellen daarover?

“Tot voor kort gaf ik alleen les in jeugdgevangenissen. De dynamiek en energie zijn daar anders dan op een middelbare school. Ik wilde altijd al lesgeven in het voortgezet onderwijs. Ik heb zélf vmbo gedaan en vond het geweldig om ineens op het vmbo vóór de klas te staan. Toen ik begon bij Bekijk ’t lag er een verzoek van ’t Cburg College om podcastlessen te ontwikkelen en met mijn komst viel alles op zijn plek. Deze reeks bestaat uit zeven lessen. In de eerste vier zijn de leerlingen bezig geweest met het creëren van content, in de laatste drie kwam techniek aan bod. In totaal hebben we vijftien podcasts gemaakt. Op school komen luisterpalen te staan met QR-codes die toegang verlenen tot alle podcasts. Op die manier kunnen andere leerlingen en docenten ernaar luisteren via hun telefoon.”

Waar gaan de podcasts over?

“Het idee achter de lessen is dat de leerlingen zelf met de onderwerpen komen. Dat ze iets maken over wat ze persoonlijk leuk vinden. De podcasts gaan over muziek, sport, social media en Tv-series die ze graag kijken. ‘Eigenaarschap’ staat centraal: Wie zijn ze? Wat willen ze uitdragen? En hoe hard gaan ze ervoor?
Ik merkte dat de leerlingen het in eerste instantie moeilijk vonden om eraan te beginnen. Ze moesten iets van zichzelf laten horen en als je 14 of 15 jaar oud bent dan is dat best wel een ding. Je kunt niet meelopen met de mening van je vrienden en daarnaast weet je dat anderen naar je gaan luisteren. Ik heb de leerlingen afgelopen week bedankt voor het ‘proefkonijn zijn’ tijdens mijn laatste les. Ze waren enorm lief voor me.”

Hoe reageerden je leerlingen na het afronden van de lessenreeks?

“Ik zag veel tevreden en trotse gezichten. We zijn van tevoren ook echt in gesprek gegaan met de leerlingen over de impact van de podcast. Er zat een jongen bij die bang was dat er misbruik zou worden gemaakt achteraf. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar ik denk niet dat dat een reden is om het niet te doen. We hebben alle podcasts twee keer door geluisterd en geedit. Als er dan nog iemand misbruik van maakt, dan is het redelijk far fetched. Ik vind dat het eindresultaat heel erg tof is geworden!”

Je werkt ook aan andere podcastlessen voor Bekijk ‘t. Wil je ons kort vertellen over een aantal van die projecten?

“Samen met leerlingen van Praktijkcollege Het Plein maken we een podcast over het Gilgamesj-project, waarin leerlingen en docenten meerdere jaren aan een science fiction-film werken. Elke podcast-aflevering gaat over een akte van de film, grote thema’s als oorlog, vriendschap, jaloezie en machtsmisbruik komen voorbij. Een ander Bekijk ’t project, Welkom in mijn Buurt op ABC Noorderlicht, zet podcasts in om te praten over gentrificatie in Amsterdam-Noord en de effecten daarvan op de leerlingen. Denk aan vraagstukken als dakloosheid en het snel veranderen van de wijk waarin je bent opgegroeid.”

En je werkt ook aan een vmbo-podcast.

“Dat klopt! Het is een positieve podcast waarin leerlingen vertellen over hun ervaringen op het vmbo en waarin ze hun successen delen. De meiden waarmee we de eerste aflevering hebben opgenomen waren zó enthousiast dat ze er verder mee willen gaan. Ze zaten te denken aan een soort van schoolkrant in podcast-format. Ze vonden het ‘vet-leuk’ en anders zaten ze ‘toch maar de hele dag op hun telefoon’ hahaha. De energie van die meiden heeft me zoveel gegeven!”

Heb je tenslotte nog een podcast-tip voor onze lezers?

“De podcasts die ik luister gaan bijna altijd over muziek zoals De Woordenschat Podcast waarin mensen uit de muziekindustrie vertellen over hun loopbaan en hun leven. Een andere podcast die ik graag luister is Praat Muziek Met Me, waarin host Veronica van Hoogdalem met gasten praat over hun favoriete nummers.”

Meer weten over de podcast-lessen van Bekijk ‘t? Volg ons dan op Instagram @bekijkt voor updates en nieuws!