Week van de Mediawijsheid tips voor docenten
Het is de Week van de Mediawijsheid en ons hoofd educatie Ellenoor Bakker geeft deze week tips en opdrachten die je kunt doen met je klas. Leerzaam en leuk!
Tip 1: De wereld van Deep Fake
Ervaar hoever de Deep Fake-technologie op het moment al is met een app als Facestar. Deze app gebruikt een foto van een leerling en plakt die op het gezicht van een acteur in een bestaande serie of film. Opdracht: maak een trailer in iMovie voor een film waarin de leerling de hoofdrol speelt. iMovie heeft een aparte trailer functie die erg intuïtief werkt!
Tip 2: Hoe objectief zijn foto’s?
Antwoord op die vraag is simpel: foto’s zijn bijna nooit objectief! Het maakt namelijk uit welk kader je kiest! Wat valt binnen je kader en wat valt erbuiten? Vanuit welke hoek je fotografeert maakt ook uit. Opdracht: kijk met je klas naar de foto’s op deze site en bespreek wat voor invloed ze kunnen hebben op de mening van mensen.
Tip 3: Change of scenery
De volgende tip is voornamelijk leuk. Wanneer je videobelt met Microsoft Teams dan kun je je achtergrond veranderen. In plaats van een saaie kantoorruimte of je huiskamer, zit je dan ineens midden op de Dam of op een subtropisch eiland. Je kunt zelf een plaatje naar keuze uploaden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je dat doet.
Tip 4: Knapper koppie
Facetune 2 is een gratis app waarmee je supersnel en makkelijk je gezicht pimpt. Het is een toegankelijke manier om jezelf ‘mooier’ te maken. Denk aan vollere lippen, duidelijkere jukbeenderen, een gladdere huid en grotere ogen – van subtiel tot overdreven.
We gebruiken deze app in onze lessen ter bewustwording: om te laten zien aan leerlingen dat al die zogenaamde online schoonheden op social media niet altijd echt zijn. Opdracht: laat je leerlingen een selfie van zichzelf subtiel pimpen. Werk in duo’s en vraag daarna aan je partner of deze de veranderingen kan benoemen.
Bezoek de website van de Week van de Mediawijsheid en op deze pagina lees je meer over al onze workshops, projecten en doorlopende leerlijnen.