“Negentig procent van de klas houdt de iPads verticaal vast”

“Negentig procent van de klas houdt de iPads verticaal vast”

Daniël Top nieuws 1170 x 600 2

Voordat Daniël Top (23) begon als filmdocent bij Bekijk ’t had hij nog nooit voor de klas gestaan. Het leek hem een enorm toffe uitdaging om zijn kennis te delen met een nieuwe generatie en hij nam de kans die we hem boden met beide handen aan.

Sinds 2019 is hij een van onze vaste filmdocenten. We spraken Daniël over zijn ervaringen met Bekijk ’t en over zijn werk als professioneel filmmaker.

Daniël, hoe ben je terechtgekomen bij Bekijk ‘t?

“Ik ben lid van sQuare. Dat is een broedplaats voor creatieve ondernemers die van het MBO afkomen, dat gaat van stylisten tot videomakers. Ikzelf ben afgestudeerd als audiovisueel vormgever op het ROC Noord. De initiatiefnemers van sQuare merkten dat MBO’ers weinig kansen kregen op de arbeidsmarkt. Ze wilden daar verandering in brengen en zetten zich met sQuare in voor de herpositionering van creatieve MBO’ers. Luc (de directeur van Bekijk ‘t) kwam een keer bij ons langs om te kijken wie we waren en wat we deden. Hij vertelde enorm enthousiast over Bekijk ’t en dat vond ik erg interessant. Dat was ons eerste contact. In 2019 vroeg hij of ik filmdocent wilde zijn tijdens het project Metropolis West op het Huygens College en dat heb ik afgelopen oktober voor de tweede keer gedaan.”

Hoe ben je begonnen als filmmaker?

“Het was altijd mijn droom om voetbalcommentator te worden. Ik ben ooit begonnen op YouTube met het maken van voetbalvlogs, maar realiseerde me op een gegeven moment dat er meer is dan voetbal alleen. Ik ben toen interviews gaan doen met mensen op straat – vox popjes – over onderwerpen die me bezighielden. Soms serieus, soms grappig. Ik ben een keer de straat opgegaan om mensen te vragen of Amsterdam nog een lieve stad is. In die tijd was er veel commotie over het aantreden van Femke Halsema als opvolger van Eberhard van der Laan. Die vond dat Amsterdam een lieve stad moest blijven na zijn dood en daar was ik het wel mee eens.”

Hoe reageerden mensen daarop? Was Amsterdam nog lief?

“De meningen liepen behoorlijk uiteen. Er was een jongen van 17 of 18 jaar oud die vond van niet. Volgens hem werd er nog teveel op mensen geschoten. Sommigen merkten geen verschil op met Halsema als burgemeester. Er was ook een man die haar geen verbinder vond zoals Van der Laan, en juist het leggen van verbinding maakte de stad een lievere plek volgens hem.”

Je staat dit jaar voor de tweede keer voor de klas als filmdocent tijdens Metropolis West. Kun je iets meer vertellen over dat project?

“Tijdens Metropolis West gaan leerlingen van het Huygens College de buurt in om reportages te maken. Ze gaan langs bij fietsmakers, advocaten, fitnesstrainers en allerlei andere bedrijven. Ze leren filmen, interviewen, presenteren en editen. Dit jaar kregen ze vijf dagen achter elkaar les. We begonnen met een kick-off op maandag waarin ik vertelde over cameratechnieken en filmkaders. De tweede les ging over interviewen en presenteren. Ik vroeg leerlingen voor de klas te gaan staan om dat te oefenen. Aan het begin zijn ze meestal weinig enthousiast. Dan vraag ik ze een paar keer in de lucht te springen en het nog een keer te proberen. Het resultaat is dan meteen beter. Ook hebben we het stellen van vragen geoefend en leerden ze het verschil tussen gesloten en open vragen. Op woensdag en donderdag zijn we op locatie gaan filmen bij bedrijven in de buurt en op vrijdag zijn we samen gaan editen in iMovie.”

Vinden de leerlingen het eng om bij mensen langs te gaan of om interviews af te leggen?

“Dat verschilt per leerling. Je hebt er altijd wel een paar tussen zitten die zeggen dat ze het niet eng vinden en die klappen dan een beetje dicht of worden verlegen als puntje bij paaltje komt. Maar als ze er eenmaal inkomen dan doen ze het heel erg goed en vragen ze zelfs door. Dit jaar gingen we onder andere langs bij Birò – dat is de fabrikant van die kleine zwarte autootjes die je overal in de stad ziet rijden. Er was een jongen die vond dat zóóó interessant. Hij wilde graag in de ICT werken, het liefst met Tesla’s, en hij heeft twintig minuten non-stop vragen gesteld. Dat vond ik geweldig om mee te mogen maken.”

Zijn er zaken die ze moeilijk of juist makkelijk vinden tijdens het maken van de reportages?

“Vooral editen vinden ze lastig. Het is ook moeilijk om te knippen in materiaal, vooral als je een lang interview hebt. Daar moet je ervaring in krijgen door het vaker te doen. Ze weten vaak wel hoe ze een verhaal moeten vertellen in beeld, doordat ze ook stories maken en delen op Instagram. Je merkt dat ze daar feeling voor hebben. Negentig procent van de klas houdt de iPads waarmee we filmen verticaal vast de eerste keer dat ze filmen. Dat zijn ze zo gewend van social media. Ik laat hen bewust die fout maken tijdens de eerste les.”

Wat vind je het leukste aan je werk als filmdocent?

“Ik vind het enorm leuk om met jongeren bezig te zijn en om mijn kennis over te dragen. Voordat ik begon met mijn opleiding op het ROC heb ik overwogen om pedagogiek te gaan studeren. Dus toen Luc mij vroeg om voor de klas te gaan staan wilde ik dat heel graag doen! Ik merk dat ik groei in mijn rol als docent. Als ik leerlingen niet mee krijg dan baal ik. Ik wil dat ze het goed doen! En dat motiveert me om beter te worden in het vak. Mijn werk voor Bekijk ’t heeft me ook geïnspireerd om een nieuwe studie op te pakken: volgend jaar wil ik jongeren coaching gaan doen. Dat kan ik perfect combineren met mijn creativiteit!”

Meer weten over Daniël Top? Bezoek zijn profiel op sQuare!

Interview: Marco Hohl