Maren Siebert over haar eerste half jaar als directeur bij Bekijk ‘t
Het is bijna een half jaar geleden dat Maren Siebert is begonnen als directeur van Bekijk ‘t. Hoe heeft ze die eerste zes maanden ervaren? En wat is haar hoogtepunt? We vroegen het via WhatsApp-video.
De pandemie heeft heel veel invloed gehad op het onderwijs in Nederland. Hoe was het voor jou om in zo’n gekke tijd te beginnen als directeur van Bekijk ‘t. Hoe heb je dat beleefd?
“Het was best uitdagend, maar ik heb mijn eerste half jaar als héél positief ervaren. Het contact met partnerscholen enerzijds, en onze freelance workshopdocenten anderzijds, is goed. Veel van onze lessen en workshops konden daardoor gewoon doorgaan. En op momenten dat het echt niet ging, was er voldoende goede wil om oplossingen te vinden. We voelen ons verantwoordelijk naar de leerlingen en de scholen toe, maar ook naar elkaar en onze freelancers. Het Bekijk ’t team voelt warm en veilig aan. De filosofie van ‘leren door te doen’ brengen we ook zelf in de praktijk. Als we iets willen veranderen dan doen we dat meteen. De lijntjes zijn super kort en dat ervaar ik als enorm fijn.”
Wat is je hoogtepunt tot nu toe?
“De proloog van ‘Gilgamesj op het Plein’. Gilgamesj is een 2-jarig project van Bekijk ’t en Praktijkcollege Het Plein, dat toewerkt naar het maken van een science fiction film. Alle leerlingen werken eraan mee; voor én achter de schermen. Afgelopen november werd de proloog (de eerste 10 minuten van de film) in besloten kring gepresenteerd op school. De acteerprestaties van de leerlingen in een science fiction setting, die ze zelf hebben bedacht en gemaakt, zijn echt uitzonderlijk. De realiteit waarin we nu leven is best grauw. Ik denk dat we allemaal behoefte hebben om daar zo nu en dan aan te ontsnappen; dat maakt ons mens. Het maken en zien van dit soort verhalen draagt bij aan die behoefte. Er wordt in mijn ogen teveel nadruk gelegd op de leerachterstand die leerlingen de afgelopen tijd hebben opgelopen, terwijl het samen maken en creatief bezig zijn echt essentieel is. Ik gun elke leerling in Nederland een project als Gilgamesj.”
Hoe is het om voor de eerste keer directeur te zijn?
“In vorige functies heb ik weleens gedacht: ‘Als ik directeur zou zijn, dan had ik dat anders gedaan.’ Het fijne is dat ik nu directeur ben en dat ik die ‘andere aanpak’ ook in de praktijk kan brengen. Ik heb het bijvoorbeeld altijd raar gevonden dat een werknemer wordt beoordeeld door een leidinggevende, maar dat dit andersom niet geldt. Ik heb met al mijn teamleden individuele gesprekken gevoerd, waarin we het over mijn functioneren hebben gehad. Dat was leuk en ik kan het iedereen aanraden. Mensen moeten wel het gevoel hebben dat ze alles tegen je kunnen zeggen; dat vertrouwen is een basisvoorwaarde voor zo’n gesprek.”
Ben ik iets vergeten te vragen of wil je nog iets anders kwijt?
“Een van de doelen die we ons bij Bekijk ’t hebben gesteld is dat we meer docenten voor de klas willen hebben staan die een vmbo-achtergrond hebben – onze belangrijkste doelgroep. En dat lukt steeds beter en daar ben ik blij mee! Tenslotte wil ik nog kwijt dat we super trots zijn op onze nieuwe bestuursleden Najah Aouaki en Lucelle Comvalius. Najah heeft veel kennis op het gebied van onderwijs, participatie en kansengelijkheid en Lucelle heeft meer dan twintig jaar ervaring in het onderwijs en is een échte ambassadeur voor het vmbo. Ik kijk heel erg uit naar hun bijdrage aan Bekijk ‘t.”
Meer weten over Najah Aouaki? In dit artikel stelt ze zichzelf voor. In de volgende nieuwsbrief maak je kennia met Lucelle Comvalius. Lees ook het interview dat we een half jaar geleden hebben gedaan met Maren, toen ze aantrad als kersverse directeur van Bekijk ‘t.
Interview: Marco Hohl