“Ik ging voor ze freestylen en dat was écht een gouden moment!”

“Ik ging voor ze freestylen en dat was écht een gouden moment!”

Shariffa Lab111 1170 x 600

Shariffa Bahri (28) is sinds het begin van dit schooljaar onze (nieuwe) productieleider. In korte tijd is ze een waardevol lid van ons team gebleken dat bruist van de ideeën. Zo vlak voor de zomervakantie vroegen wij ons af hoe ze het afgelopen jaar heeft ervaren.

Hoi Shariffa, het is vast vreemd om in coronatijden te beginnen aan een nieuwe baan. Hoe heb je dat ervaren?

“Waar ik heel erg van baalde was dat workshops of lessen regelmatig werden afgelast vanwege de coronamaatregelen. Dan was ik heel erg enthousiast over een project en dan ging het op het laatste moment toch niet door. Het was ook een vreemde ervaring om op de scholen aanwezig te zijn in deze tijden: iedereen draagt een mondkapje, je moet afstand bewaren… ik ben me daar steeds bewust van geweest. De leerlingen vinden het ook stom. Ze kunnen hun leven niet leiden zoals ze het zouden willen doordat er een avondklok is of omdat alle bioscopen dicht zijn. Ik probeer altijd de positieve kanten van het leven in te zien. Doordat we gedwongen werden in kleinere klassen te werken, konden we meer aandacht schenken aan de individuele leerlingen, en dat vond ik oprecht heel fijn”

Is je rol bij Bekijk ’t anders dan je aanvankelijk had verwacht?

“Mijn werk zit vooral in het organiseren van verschillende workshops. Zo zorg ik ervoor dat alle materialen er zijn en dat de techniek het doet. Maar ik had nooit verwacht dat ik bij elke workshop zo intensief betrokken zou zijn. Ik doe echt mee aan de lessen; ik begeleid onze leerlingen en bied ondersteuning aan de docent. Als die iets vergeet te vertellen, dan kaart ik het klassikaal nog even aan. Ik krijg ook de kans om inhoudelijk mee te denken over nieuwe projecten. Ik kwam zelf met het idee voor Welkom in mijn Buurt; een reeks lessen die we momenteel aan het ontwikkelen zijn, over gentrificatie en over het leren kennen van je buurt. Het Bekijk ’t team reageerde er heel goed op. ‘Let’s go!’ was hun reactie. Ik voelde me enorm serieus genomen door mijn collega’s. Bij Bekijk ’t word ik gepusht uit mijn comfort zone te stappen; ik krijg er de ruimte om te groeien en ik benut die kansen ook echt!”

Wat vond je het leukste project om aan mee te werken tot nu toe en waarom?

Macht van de Mediamaker. Tijdens dat project op het Cburg College komen de leerlingen in aanraking met allerlei verschillende mediavormen en worden ze er bewust van hoe nieuws wordt gemaakt. Wat kun je geloven? Wat niet? Hoe heb je daar zelf invloed op? Ze maken ook een hiphop videoclip, waarin ze zichzelf in een goed daglicht kunnen zetten. Dat vond ik het leukste om te doen. De leerlingen waren aan het begin vooral afwachtend. Ze vonden het eng en durfden niet. Ik begreep die reactie goed en dacht: ‘Misschien durven jullie het wél als ik het doe!’ Ik stelde me kwetsbaar op en ging voor ze freestylen op een hiphop beat, met een liedje dat ik kort daarvoor had geschreven, en dat was écht een gouden moment!”

Hoe reageerden de leerlingen erop?

“Met ‘Wow juf, u kunt zingen!’ en ‘Heeft u die tekst zelf bedacht?’ Ze vonden dat ontzettend tof en waren ervan onder de indruk. Daarna was het ijs gebroken en gingen we samen op zoek naar beats die ze zouden kunnen gebruiken in hun track. Ik heb ook Lorenzo Jonathas binnengehaald; de ex-manager van Broederliefde en tevens muzikant. Zijn aanwezigheid had een grote invloed op de groep. De manier waarop Lorenzo muziek maakt is heel erg old skool – een vorm waarvan ik dacht dat die goed zou passen bij onze leerlingen. Het gaat daarbij om het opschrijven van alles wat je om je heen ziet en om woordassociatie. Het hoeft dus niet je eigen waarheid te zijn. Je kunt ook een verhaal vertellen van een ander; van een vriend of vriendin. Het eindresultaat is heel gaaf geworden vind ik!”

Wat vond je het moeilijkste moment?

“Dat was tijdens een filmworkshop voor brugklassers. Er zat een jongen tussen die opzettelijk de les aan het verstoren was. Dat vond ik een lastig moment. Hoe motiveer je zo’n leerling? Hoe zorg je ervoor dat hij de volgende keer weer normaal meedoet? Mijn aanpak was: uit de klas meenemen en vragen of hem iets dwars zat – tot de kern proberen te komen. In eerste instantie kwam er geen antwoord. Ik ben door blijven vragen en toen bleek dat hij ‘gewoon geen goede dag’ had. En dat kan natuurlijk, dat is heel menselijk. Ik toonde begrip: ‘Ik heb ook weleens geen goede dag, maar ik heb alleen maar een uurtje van je tijd nodig. Wat heb je van mij nodig om het leuker te maken voor jezelf?’ Ik hield daar rekening mee en daarna zag ik meteen het verschil in zijn gedrag.”

Tenslotte nog even iets Bekijk-‘t-ongerelateerds, maar wel héél erg leuk. Je hebt met je echtgenoot –  schrijver en muzikant – Massih Hutak, een videoclip gemaakt die perfect past bij de aankomende zomervakantie, waarin je dansend te zien bent. Kun je daar iets meer over vertellen?

“Het nummer heet ‘Zomerstroom’ en het is een vrolijk zomerliedje; een echte summer anthem. Het gaat over ‘stromen’ en dat houdt in dat je verder komt; dat dingen beter werken; dat je meer plezier hebt en meer van iemand gaat houden. Het is de eerste keer dat Massih en ik samenwerken aan een project. En het heeft ook van die old skool jaren tachtig elektronische vibes, waar we het eerder al over hebben gehad. Het is super catchy en ik word er elke keer intens vrolijk van wanneer ik het nummer hoor.”

Bekijk hieronder ‘Zomerstroom’ en kom in de perfecte zomerstemming. Wij wensen je een fijne vakantie!

Interview: Marco Hohl