Online kennisnetwerk bijeenkomst ‘Het brein en de puber’
Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie beter aansluit op de belevingswereld van leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo? Die vraag staat centraal tijdens een gratis online bijeenkomst op donderdag 26 november, geïnitieerd door de Denktank Cultuureducatie VMBO en Praktijkonderwijs en Mocca.
Onder de titel ‘Het brein en de puber’ gaan hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles en journalist en onderwijsprofessional Karim Amghar met elkaar in gesprek over de belevingswereld van jongeren. Onderwijsprofessional Amghar is gespecialiseerd in sociaal maatschappelijke thema’s als kansengelijkheid, polarisatie, radicalisering en interculturele communicatie. Hoogleraar Jolles is expert op het gebied van de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren. Het gesprek wordt geleid door journaliste Hasna El Maroudi.
De online bijeenkomst vindt plaats op 26 november van 16.00 tot 18. 00 uur. Als deelnemer kun je ook vragen stellen aan beide sprekers. Meld je gratis aan door een mail te sturen naar [email protected].
Over de Denktank
Kunst en cultuur horen thuis in het onderwijs, en zeker in vmbo en het praktijkonderwijs. Om ervoor te zorgen dat er meer samenhang komt in het aanbod van culturele instellingen heeft Poldertheater het initiatief genomen voor een Amsterdamse denktank en kennisnetwerk rond cultuureducatie in het praktijkonderwijs en het vmbo. Deze bestaat naast Poldertheater uit Bekijk ’t, FOAM, ICK, School der Poëzie, Calandlyceum, Cburg College, Huygens College, Marcanti College, Montessori Lyceum Oostpoort en Mundus College.
Over de gasten
Karim Amghar is schrijver voor NRC Handelsblad, auteur van het boek ‘Van Radicaal Naar Amicaal’, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij in december 2019 de vierdelige serie ‘Karim Pakt Zijn Kans’ over kansenongelijkheid in het onderwijs.
Jelle Jolles is hoogleraar neuropsychologie aan de VU. Hij is onder andere specialist op het gebied van de cognitieve ontwikkeling en pleitbezorger voor het versterken van de dialoog tussen wetenschap en de praktijk van onderwijs en opvoeding. Hij pleit ervoor om jongeren meer steun, sturing en inspiratie te geven en om de adolescentie te zien ‘als een periode van kansen en mogelijkheden’.
Hasna El Maroudi is journalist, columnist, programmamaker en presentator. Ze werkt onder meer voor De Volkskrant, De Correspondent en NPO Radio 1. Haar werk is ook gepubliceerd in NRC Handelsblad, Trouw, The Huffington Post en Der Spiegel.