King Kong-koppen en jump scares

King Kong-koppen en jump scares

De Herkansing Cartesius 1170 x 600

Het is acht uur ’s ochtends op een doordeweeks dag in december. Het docententeam van Bekijk ‘t loopt blauwbekkend het Cartesius Lyceum in Amsterdam binnen. Buiten is het koud, drie graden Celsius om precies te zijn, maar binnen wordt er zo meteen pas écht gebibberd. De leerlingen in lokaal 1.07 werken vandaag mee aan een virtual reality horrorfilm. We gaan voor rillingen door het hele lijf!

“Kijk, daar ligt bloed!” schreeuwt een jongen die met zien vrienden binnenloopt. “We gaan toch niks engs doen? Ik ben bang, ik durf niet!” zegt een meisje. “Holy shit, kijk die King Kong-kop.” wijst een klasgenootje dat naast de tafel met filmattributen staat.

Opgewonden gaan de leerlingen zitten. Wanneer ze een beetje gekalmeerd zijn krijgen ze een korte introductie VR (virtual reality) van Bekijk ’t docent Ellenoor. Ze maken kennis met de Oculus Go, een VR-bril die ze op hun hoofd mogen zetten, en vervolgens duiken ze in een korte VR-horrorfilm. Enkele minuten bevinden ze zich in een compleet andere wereld: ze liggen in bed, in een slaapkamer met enge clowns en creepy geluiden. Daarna worden ze met bed en al in een kledingkast gezogen en worden hun zenuwen behoorlijk op de proef gesteld. Hier en daar wordt er luidkeels gegild: “Aaaaaaah!”


Na de film vertellen de leerlingen over hun ervaringen in die virtuele wereld (“Ik heb nog nooit zoiets engs meegemaakt”) en ontdekken ze welke trucs er worden gebruikt in horrorfilms om mensen de stuipen op het lijf te jagen #jumpscares. Daarna gaan ze in kleine groepjes zelf aan de slag met een 360 graden camera. Hiermee draaien ze een aantal virtual reality scènes die gebruikt worden in de bestaande horrorfilm De Herkansing. Ze zorgen zelf voor het idee, het acteerwerk en de cameravoering.

De school verandert deze ochtend in één grote filmset. Met afdrukken van bloederige handen op borden, uit de kluiten gewassen spinnen die de trap afdalen, en monsters die leerlingen van achteren aanvallen in de aula. De jonge filmmakers worden gestimuleerd om samen ideeën te bedenken en ze meteen uit te voeren. Het is een spannend proces dat door de meesten meteen met enthousiasme wordt opgepikt.

Na de opnames is het tijd voor de pauze en een volgende les. Over een paar weken gaan ze klassikaal het eindresultaat bekijken van hun harde werk en worden de leerlingen nog een keer geprikkeld tijdens een nabespreking met juf Ellenoor: wat vonden ze van het eindresultaat? En zouden ze de volgende keer iets anders doen?

Stuur dan een mail naar [email protected]. De Herkansing komt tot stand in samenwerking met het Imagine Film Festival.