Reality games en gamification op school?

Het speelt de laatste tijd enorm in de onderwijswereld: gamification. Oftewel: het toepassen van gaming in een lesmethode. En dat is niet zo verwonderlijk. Een tiener die aan het gamen is wil winnen. En als hij daarvoor tien keer opnieuw moet beginnen, dan doet hij dat. Dus als je leren ook als een game ziet, kun je scholieren spelenderwijs steeds verder laten komen. Een ideaal principe!

Wat is gamification?

Eerst even terug naar het begin. Gamification is het gebruik van gameprincipes in een non-game context, zoals het onderwijs. Een game heeft regels, uitdagingen en doelen. Ook obstakels en feedback zijn belangrijke onderdelen binnen gaming. Een belangrijk voordeel van de inzet van gaming in het onderwijs is dat fouten maken niet wordt gezien als falen, maar als een essentieel leermoment. Daarnaast wordt het ook gezien als een uitdaging om het de volgende keer beter te doen en daardoor verder te komen. Verder is er door de intuïtieve opzet van games minder mondelinge uitleg nodig en wordt de samenwerking tussen leerlingen bij sommige spelvormen sterk gestimuleerd. Als je deze principes inzet bij het aanbieden van lesstof, kan de educatieve waarde dus heel groot zijn! En zeg nou zelf: gamen tijdens school zou school voor jongeren een stuk aantrekkelijker maken. Het sluit heel direct aan bij hun eigen leefwereld en ze associëren het meer met ontspanning dan met onderwijs.

De voor- en nadelen van gamification:

Kortom, gamification biedt enorm veel nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Toch wordt het in de praktijk nog maar beperkt ingezet. Maar waarom eigenlijk? Tumult, een website over leren en leven, geeft een paar nadelen die gamification volgens scholen heeft. Dit aan de hand van de infographic, die zowel de voordelen als de zorgen van leraren op een rijtje zet. Een greep uit de zorgen:

  • leraren hebben zelf vaak weinig ervaring met, noch kennis van games en voelen zich daardoor niet vertrouwd met het fenomeen;
  • een compleet ander aspect dat scholen tegenhoudt zijn de ouders. Zij zien het vaak niet zitten om hun kind naar school te sturen waar hun kind de halve dag zit te gamen;
  • als kinderen gamen zijn de leraren bang dat ze de geleerde stof niet goed opnemen en deze alweer vergeten zijn voordat ze aan een toets beginnen. Natuurlijk hoef je het niet meteen zo groots aan te pakken, maar je kunt met kleine stapjes beginnen.

Gamification Infographic
(Bron:Tumult)

Succesverhaal:

Natuurlijk is deze terughoudendheid van scholen best begrijpelijk: het is een grote stap sommige lesmethoden te veranderen. Vooral als gamification nog nooit eerder ter sprake is gekomen. Paul Anderson, een biologiedocent uit de VS, heeft de stap desondanks durven zetten. En redelijk rigoureus! Hij veranderde zijn lesprogramma compleet en toverde zijn lessen om tot een reality game. Elk jaar creëert Paul een nieuw verhaal waarin zijn leerlingen vanaf hun eerste lesdag binnenstappen. In plaats van cijfers krijgen zijn studenten experience points en sparen ze voor ranks. Van ‘Priordial Soup’ tot het hoogste van het hoogste: ‘Grandmaster’. In het filmpje legt hij uitgebreid uit hoe het in zijn werk gaat en wat de resultaten zijn. Erg inspirerend!

Natuurlijk hoef je het niet meteen zo groots aan te pakken, maar je kunt met kleine stapjes beginnen. Doe online inspiratie op en vraag collega-docenten naar hun ideeën en ervaringen. Zo kan je stap voor stap uitvinden wat goed bij jou en je leerlingen past. En als het lukt kan het je lessen een stuk aantrekkelijker en effectiever maken!