Breaking of Faking? workshop Fakenieuws

Saus van MacDonalds veroorzaakt eczeem, wetenschappers zijn erin geslaagd een mens met een chimpansee te kruisen. De provincie Groningen overweegt een referendum over de afscheiding van Nederland. Google lanceert de zelfrijdende fiets. Of niet? In de Bekijk ’t workshop Breaking of Faking over fakenieuws leer je niet alleen echt van nep te onderscheiden, maar ook de ins en outs over de totstandkoming van nepnieuws. Wat zijn de methoden, en wie heeft er belang bij?

Wat en wie kun je nog geloven?
Natuurlijk gaan we in op de veranderende rol van media in onze samenleving. Sociale media krijgen steeds meer invloed, maar de betrouwbaarheid van nieuwsberichten staat onder druk. Wat en wie kun je nog geloven?
We behandelen in het eerste deel van de workshop begrippen als hoaxes, clickbaits en social media bubbels, en we gaan in op nieuwe technieken als Face Reenactment en VoCo. We bekijken verschillende fake nieuwsfilmpjes en we analyseren enkele voorbeelden van fake nieuwsberichten met foto’s. Hoe kan beeld bijdragen aan de geloofwaardigheid van een nieuwsbericht? Welke tekst werkt wel, welke niet en waarom? Waar moet je extra alert op zijn, en hoe komt het dat sommige berichten viral gaan?

Leren door te doen
In het tweede gedeelte van de workshop maken leerlingen zelf in duo’s een nieuwsitem aan de hand van een zelf verzonnen nieuwsbericht. Hoe maak je dit geloofwaardig? Je gaat op zoek naar ondersteunend beeldmateriaal en tekst, plaatst het op een nét echt uitziende nieuwswebsite, www.bekijkhetnieuws.nu. Deze door ons ontwikkelde website is alleen online op het moment dat de leerlingen de workshop volgen. We willen natuurlijk niet bewust nepnieuws de wereld in slingeren! Vervolgens delen ze het bericht ook op de Bekijk het Nieuws Facebook én Instagram pagina.

Een reportage filmpje over jouw fakenieuws bericht
In het derde gedeelte gaan de leerlingen de straat op met een iPad en een microfoon. Ze laten willekeurig publiek – medestudenten of voorbijgangers op straat hun gepubliceerde nieuwsbericht zien en houden een kort interview. Geloven de voorbijgangers het bericht? Oftewel, is het echt zo makkelijk om fakenieuws te maken? Als laatste stap monteren de leerlingen de opnamen in iMovie of Première Pro tot een nieuwsitem van 1 à 2 minuten. De resultaten kijken we gezamenlijk terug, vergelijken die onderling én we koppelen het terug naar de eerder behandelde theorie over de rol van media.

Aantal deelnemers: maximaal 24
Duur: korte versie 2,5 uur, lange versie 3 x 1,5 uur
In de lange versie kunnen we meer tijd besteden aan het filmen en monteren.