Strada’s social media succes

Voor Strada hebben we, naast de activiteiten op scholen en in het theater, ook sterk ingezet op sociale media. En met succes, kunnen we wel zeggen! Een hit op YouTube, een huiskamerconcert voor onze Hyvesvrienden en dagelijks contact met onze volgers op Twitter. Ook online kon niemand om Strada heen.

Als teaser voor de voorstelling lanceerden we enkele weken voor de première het nummer Snelweg van Negativ, dat in de voorstelling zit. De reactie daarop was overweldigend. Op de dag van de release was @NegativBawz de meest besproken persoon op Twitter, en twee dagen later stonden we zelfs op de homepage van YouTube als ´Meest bekeken´! Inmiddels zitten we op meer dan 1 miljoen views. Ook kon je meedoen aan de clip, door een video in te sturen waarop jij laat zien wat je kan! Daardoor konden we iedere maand een nieuwe versie van de clip maken waaraan jonge talenten deelnamen. En dan hebben we het nog niets eens over de eigen variaties op de clip die werden gemaakt en op YouTube werden geplaatst, van het uitschrijven van de songtekst tot het maken van een stop motion. STRADA sprak de creativiteit van jongeren dus lekker aan!

Huiskamersessie met Negativ
Om ons netwerk via Hyves een goeie boost te geven, organiseerden we in samenwerking met Hyves een intieme huiskamersessie met Negativ en Keizer, op het Hyves hoofdkwartier. Hiervoor kregen we honderden aanmeldingen, waardoor we binnen korte tijd 1.600 Hyves-vrienden rijker waren. De huiskamersessie was een groot succes, ondanks de plotselinge ziekte van Negativ. Keizer nam zijn goede vriend Priester mee, en samen zorgden zij voor een spetterend optreden met veel ruimte voor gesprekken met het publiek. Als dank voor het enthousiasme hebben we onze Hyves-vrienden later nog wat fijne acties aangeboden, en ze daarmee geregeld teruggezien bij onze voorstellingen.

Vragen via Twitter
En dan nog Twitter. Mail is zó passé. De leerlingen die via school aan de slag moesten met Strada, stelden hun vragen aan ons via Twitter. Ook lieten ze ons weten hoeveel ze van het nummer Snelweg hielden en vroegen ze ons wanneer we eigenlijk bij hen in de buurt speelden. En aan het einde van de voorstelling maakte Negativ altijd een foto van de zaal, die hij direct de wereld in twitterde. En dan was het zoeken: zie je jezelf?

Niemand kon om Strada heen
Al onze social media kanalen kwamen samen op de Strada website. Ook deze site was interactief; jongeren konden hun mening achterlaten over de voorstelling en de clip, ze konden hun eigen versie van Snelweg uploaden én een quiz maken waarmee ze een meet & greet met de acteurs konden winnen. De website is inmiddels niet meer actief, maar ben je benieuwd hoe het eruit zag, kijk dan hier voor een webwalk. Wij waren natuurlijk erg blij met al deze interactie op de sociale media en de leuke contacten met de jongeren. De kroon daarop: Trouw wijdde een klein artikel aan dit succes. Inderdaad: niemand kon om Strada heen!

[social_share/]