Roos_09

In theaterseizoen 2010-2011 brachten we de multimediale theatervoorstelling Roos_09, met een script van Dick van den Heuvel en onder regie van Karlijn Benthem.

Deze voorstelling speelde zich af in de wereld van webcamfilmpjes en online vriendschappen. Theater, film en muziek wisselden elkaar af, als werkelijkheid en fantasie. Scholieren speelden een actieve rol in deze productie, door deelname aan voorafgaande workshops.De filmpjes uit die workshops kwamen op groot scherm terug in de voorstelling, in elke voorstelling telkens weer andere!

Verborgen kracht
Roos_09 was een nieuwe stap in de ontwikkeling van onze educatie- en participatiemethodiek. Een gewaagde stap, omdat er zoveel factoren in zaten waarvan het nog maar de vraag was of het zou ‘werken’: een complex en intensief voorbereidingstraject met scholieren, een ‘moeilijk’ thema en klassieke muziek, een kwetsbare kunstvorm. Gaandeweg zijn we gaan beseffen hoe goed het eigenlijk ging, en hoeveel effect dit project heeft gegenereerd bij juist die scholieren van wie je dat niet had verwacht. Misschien zit in die gewaarwording wel de belangrijkste conclusie van dit project: er zit veel meer in leerlingen dan je zou denken, en we hebben een methodiek gevonden om die verborgen kracht te activeren. Ook bij de vmbo kader- en de vmbo-basis leerlingen, ook bij de scholieren in het praktijkonderwijs, en ook bij de onhandelbare, onmogelijke en door iedereen eigenlijk al opgegeven leerlingen op een ZMOK-school. Dat kan toch geen toeval meer zijn.

Een eerste stap
In die zin zagen we Roos_09 dan ook als een eerste stap, want er valt met deze methodiek nog een wereld te winnen. Het feit dat we telkens weer een grote mate betrokkenheid van een toch wel ´lastige´ doelgroep hebben kunnen bewerkstelligen, plus het feit dat we die scholieren en docenten tot nieuwe inzichten hebben kunnen brengen – dat smaakt naar meer. De volgende stap is wat ons betreft duidelijk: met Strada zijn we in 2011-2012 nog meer op zoek gegaan naar de eigenheid van scholieren, naar wat hen bijzonder maakt door zichzelf te zijn. En daarin zijn we verder gaan werken met producenten die zich geïnspireerd voelen door deze manier van werken, en die zich committeren aan het idee dat je je artistieke product open stelt voor de bijdragen van jongeren. Omdat ze meer in huis hebben dan ze vaak zelf denken, omdat ze er bij horen, en omdat we ze vooral ook dát gevoel willen meegeven. Dan snijdt het mes wat ons betreft aan twee kanten.

Online
Via deze link vind je een webwalk over de oude website van Roos_09, die inmiddels uit de lucht is. En op het YouTube kanaal van Roos_09 vind je alle filmpjes die we met de scholieren hebben opgenomen en waarvan de beste terugkwamen in de voorstelling. Daarnaast had Roos haar eigen Hyves, waarop zij contact onderhield met scholieren. Op Hyves had Roos_09 550 vrienden, dit zijn bijna allemaal leerlingen die workshops hebben gevolgd. Tijdens de workshops wezen we de leerlingen op onze Hyves, Facebook, YouTube en website en deelden we naamkaartjes van Roos uit waarop dit nogmaals te lezen valt.  Leerlingen gebruikten Hyves om vragen te stellen over de voorstelling, onder andere door ons een persoonlijk bericht te sturen of met ons te chatten.

Niet alle leerlingen volgden workshops. Om deze leerlingen toch een vorm van voorbereiding mee te geven, hebben we voor ROOS_09 destijds een introductie-DVD gemaakt. Op deze DVD staat de trailer, maken leerlingen kennis met de acteurs en de personages en is er een introductie op de videoworkshops te zien. Docenten kregen een handleiding, die in combinatie met de DVD gebruikt kon worden in de klas.

[social_share/]