Stel: je stage is voorbij en je bent zo goed als afgestudeerd. Wat is dan de eerst volgende stap? Reizen? Fair enough, maar wat daarna? Solliciteren. Inderdaad, solliciteren. Bij die gedachte schieten bij vrijwel iedereen meteen vragen naar boven. Wat staat er allemaal in een CV? Hoe val ik op tussen de enorme stapel brieven? De gouden truc zit niet verstopt in je achterzak, maar online en openbaar: sociale media.

5 tips bij het solliciteren via sociale media

Er zijn steeds meer mensen die een baan vinden via sociale media. Weet jij al hoe je een baan vindt via sociale media en hoe je dit precies moet aanpakken? Bekijk onze 5 tips die jou helpen met het solliciteren via sociale media:

  1. Bij het solliciteren via sociale media is het belangrijk is dat je op de lange termijn denkt, omdat zomaar een profiel aanmaken niet genoeg is.
  2. Zorg dat je al opvalt voordat je je sollicitatiebrief verstuurd. Bouw dus eerst een relevant netwerk op door je bijvoorbeeld te verbinden met de mensen die jouw droombaan hebben of met de mensen die al bij een bedrijf werken waar je graag voor zou willen werken.
  3. Houd je profiel up-to-date. Dit doe je door af en toe een berichtje te sturen of iets te delen. Hierdoor kom je bij de juiste mensen in beeld als er iets vrijkomt.
  4. Sociale media worden vaak door recruiters gebruikt om sollicitanten te screenen. Om die reden is het belangrijk dat je bewust bent van hoe je jezelf op verschillende kanalen profileert.
  5. Recruiters gebruiken voornamelijk Facebook en Twitter om een persoonlijke indruk van de sollicitant te krijgen en bekijken deze profielen al relatief vroeg in het sollicitatieproces.

Screening

#ikzoekwerk

Worden sollicitanten standaard opgezocht op sociale media? Nee. Maar wel vaak. Ervoor zorgen dat die dronken foto van Facebook is verwijderd als je gaat solliciteren, is dus geen slecht idee. Maar de vraag is natuurlijk: hoe kan je het écht in je voordeel gebruiken? Hoe val je op? Wanda Catsman is een voorbeeld van hoe je het aan kunt pakken. Zij maakte haar CV op Pinterest onder de naam: Wanda 2.0 #ikzoekwerk. Dit sloeg aan en binnen de kortste keren werd ze benaderd door verschillende bedrijven. Zo vond ze haar droombaan. Veel sollicitanten namen haar idee over.

Een ander voorbeeld is Sabrina Saccocio, een TV-, radio en internetproducent uit Toronto. Haar liefde voor Facebook ontpopte zich in een heuse Facebook-CV. De Turkse freelancer Ozgur Alaz maakte zijn CV volledig in Google Maps. En Michael Van der Heeren uit België maakte een korte video-CV om bij zijn geschreven CV te voegen. Binnen een week had hij rond de 2000 views en verschillende sollicitatiegesprekken in zijn agenda staan. En als de nood héél hoog is kan je altijd nog een campagne voor jezelf starten. Dat dacht Annemarie Appelman in ieder geval met haar campagne: een droombaan binnen 60 dagen. Ze zette een website op, promootte zichzelf via sociale media en verstuurde persberichten. En het werkte: na 58 dagen tekende ze haar contract!